CoinForest, avagy vásárolj olcsón bitcoinnal

2013-08-11

Szerző: Vitalik Buterin

Akciók, árleszállítások és különleges ajánlatok; a modern fogyasztói gazdaság jól ismert és kedvelt aspektusai ezek, amelyek révén különösen jó áron juthat hozzá az ember jobbnál jobb termékekhez – és amelyekből azonban túlságosan is gyakran maradnak ki a bitcoin-felhasználók. Legyen bár szó kuponokról, hűségpont-gyűjtésről, részleges pénzvisszatérítésről vagy feliratkozásról egy különleges ajánlatra, a hagyományos pénz világában mindez nem csak hogy megszokott, de egyes oldalak, így például a Groupon (USA) még konkrétan ösztönzik is ilyen akciókra a kereskedőket azáltal, hogy potenciális vásárlókat gyűjtenek jó előre a leendő akciókhoz; adott esetben még a 75%-os engedmény sem kizárt. Az ilyen ajánlatok több fontos szerepkört is betöltenek a gazdaságban: lehetnek egyfelől hasznos marketingeszközök, melyek révén kisebb mennyiségeket oszthat szét a kereskedő jutányos áron, hogy az emberek megismerhessék azt és terjeszthessék a hírét. Máskor afféle pozitív árdiszkriminációként működnek, csekélyebb vásárlóerővel rendelkező érdeklődők számára is elérhetővé téve így adott terméktípusokat. Megint máskor pedig egyszerűen csak a kereskedők nyakán maradt nagyobb árukészlettől való gyors és hatékony megszabadulás eszközei.

Sajnos azonban a bitcoin gazdaságában igen nehezen lehet ilyen ajánlatokra akadni. Vannak ugyan olyan bitcoinos boltok – így például a BitcoinStore és a BTCTrip, amelyek viszonylag olcsón kínálják a teljes választékukat, de igazán komoly, húsztól néha akár egészen 80%-os kedvezményig terjedő, a hagyományos pénz világából megszokott bombaakciók bitcoinos vásárlók számára egyelőre egyszerűen nem léteznek. Szerencsére azonban ez az áldatlan állapot nemsokára komolyan megváltozhat, köszönhetően a frissen indult CoinForestnek, melynek célja a csoportos vásárlás néven ismert diszkontprogram megvalósítása a bitcoin világában; egy ilyen ajánlatuk már le is futott. A csoportos vásárlás lényege abban áll, hogy egy szolgáltató megállapodik egy kereskedővel arról, hogy ha elég sok leendő vásárlót kerít egy adott termékre, akkor azoknak a kereskedő igen jutányos áron adja el azt. Ha megvan a megállapodás, a szolgáltató közhírré teszi ezt és elkezdi gyűjteni a – szándékuk komolyságát előzetes fizetéssel jelző – leendő vásárlókat. Ha összejön a megfelelő létszám, az ajánlat életbe lép, és a feliratkozottak a meghirdetett, különösen leszállított áron juthatnak hozzá a termékhez. Ha pedig nem jön össze elegendő kereslet, akkor mindenki visszakapja a pénzét.

A kézenfekvő marketinges/promóciós aspektusán túl a csoportos vásárlás még azért jó a kereskedőnek is, mert így hatékonyan és biztonsággal, állandó raktárkészlet fenntartása nélkül adhat el olyan termékeket is, amelyeket csak nagy mennyiségben, tömegtermeléssel érdemes előállítani. Mivel ilyenkor az eladás időpontját is pontosan, előre meghatározhatja a kereskedő, így a teljes eladandó árukészletet megrendelheti és leszállíttathatja időre, és nyomban túl is adhat rajta. Ha pedig nem jön össze elég érdeklődő, akkor egyszerűen be sem indul egyáltalán az egész gépezet. Hasonló a helyzet online szolgáltatások esetén is; különbség mindössze annyi, hogy ez esetben az előállítási és szállítási költségek helyett az olyan járulékos kiadásokon lehet spórolni, mint például egy külön ügyfélszolgálatos munkatárs felfogadása vagy a szerverpark kibővítése. Ilyen esetekben azonban vitathatatlanul a dolog marketinges oldala a legfontosabb.

A CoinForest eredeti alapítója John Mardlin, üzletfejlesztésben és szolgáltató-szoftver-termékek forgalmazásában is jártasságot szerzett vállalkozó. Maga a vállalat a kanadai (British Columbia) Victoriában székel, üzletfejlesztési menedzserének, Brandon Gains-nek pedig a környék számos frissen indult technikai vállalkozásához is van némi köze. Mint mondta, legfőbb céljuknak a bitcoin – és általában véve a kriptopénzek – gazdaságának fejlesztését tekintik. Mert bár valóban sokan dolgoznak lelkesen mindenféle bitcoinos projekteken, de a bitcoin-vásárlásban érdekeltek száma még mindig elég alacsony. Ezen a kellemetlen helyzeten változtathatnak Gains meglátása szerint a rövidtávú akciók. Mint mondta, a CoinForest nem egy új terméket állít elő, hogy aztán kizárólag BTC ellenében értékesítse, hanem olyan átmeneti helyzeteket hoz létre, amelyekből csak bitcoinos vásárlással profitálhat az ember. Legfőbb céljuk pedig ezáltal az, hogy minél több új bitcoinost vonzzanak be a gazdaságba.

A CoinForest első, már lefutott ajánlata a shirtoshi.com bitcoinos pólókereskedővel állt összefüggésben. Ezen kívül több további ajánlat is van még készülőben, de ezekről egyelőre nem hajlandóak nyilatkozni. Általában véve a CoinForest bitcoinos termékekre és szolgáltatásokra, 3D-nyomtatásra, felszerelésgyártókra, online oktatásra, szoftvertervező eszközökre, valamint induló vállalkozásokat és online üzleteket kiszolgáló szolgáltatásokra összpontosít. Mivel pedig a kizárólag bitcoinos értékesítés révén egy igen lelkes közönséget célozhatnak meg, így a sikeresen lebonyolított akciókkal komoly, pozitív médiafigyelmet is nyerhetnek. Nem mellékes továbbá az sem, hogy ilyen akciókkal bármely hagyomány üzlet és vállalkozás is kockázatmentesen tehet egy próbát a bitcoinos értékesítéssel, hogy aztán eldönthesse, érdemes lesz-e a jövőben komolyabban is foglalkoznia ezzel a fizetési móddal. A bitcoinokat maga a CoinForest gyűjti be a kereskedő-partnereinek pedig már hagyományos pénzben fizet, megkímélve így azokat egy új fizetőrendszer telepítésének és aktiválásának fáradalmaitól, valamint – nem utolsósorban – a hitelkártyás fizetésekkel járó díjaktól is. Ha pedig egy-egy akció sikerrel zárul, úgy természetesen semmi nem gátolja meg a kereskedőt abban, hogy mégis rávegye magát a bitcoinos fizetési lehetőség kialakítására, és a továbbiakban is termelhessen plusz profitot a frissen szerzett, új vásárlóközönségéből.

Természetesen a CoinForest minden tőle telhetőt meg is tesz annak érdekében, hogy egyre több, újabb és érdekesebb ajánlattal állhasson elő az idő előrehaladtával. Ha már sikeresen megbizonyosodtak az üzletmodelljük működőképességéről, első újításként egy BTCRow-alapú, beépített zálogszolgáltatást fognak élesíteni. Egyelőre azonban a legfőbb cél a minél több újabb partner beszerzése és ezáltal a választék minél több és jobb ajánlattal való feltöltése.

Bitcoinnal olcsóbb

Azonban a CoinForest is csupán egy nagyobb mozgalom egy része, melynek fő célja nem csupán a bitcoin-elfogadás minél szélesebb körű kiterjesztése, de egyben az is, hogy bitcoinnal még olcsóbban is vásárolhasson az ember, mint hagyományos pénzzel. Erre a már említett, csak bitcoinos fizetést elfogadó BitcoinStore és BTCTrip is lehetőséget ad, mivel ezek már most is igen jó ajánlatokkal szolgálnak a bitcoin-felhasználóknak. De persze minél több, magát nem eddig igazán bitcoinosnak tekintő üzlettulajdonost sikerül meggyőzni a bitcoin-elfogadás előnyeiről, annál jobb; így ugyanis nem csak hogy hagyományos pénz és bitcoin ellenében is árulhatnák az áruikat, de a bitcoinos vásárlóknak még külön kedvezményt is ajánlhatnának; ami hagyományos pénzért 12,99$, példának okáért, az lehetne mondjuk 11,99$ bitcoinért. Hogy miért? Több ok miatt is.

Először is, bitcoinos fizetéselfogadás esetén a kereskedőnek nem kell aggódnia sem csalás, sem önkényes pénzvisszaszívás (chargeback), sem pedig tranzakciós díjak miatt (vagy legalábbis nem a BitPay 0,99%-a vagy egy standard bitcoinos tranzakció 0,0001 BTC-s díja felett). Másodszor, amennyiben a kereskedőnek adott esetben nemzetközi utalással kell teljesítenie a saját fizetési kötelezettségeit egyes alkalmazottai és/vagy beszállítói felé, úgy szintén különösen vonzónak tűnhet e fizetések bitcoinban való lebonyolítása is.

Van továbbá még egy érdekes érv is a bitcoinos árleszállítás mellett, amely főleg a minimális járulékos költségekkel értékesíthető holmik (pl. fizetős letöltések: könyvek, zenék, filmek) forgalmazói számára lehet igen vonzó. Ilyen esetekben ugyanis amikor egy vásárló fizet a termékért, a kiírt ár mellett meg kell fizetnie még azt a “rejtett tranzakciós költséget” is, amit a hitel- vagy bankkártya- ill. személyes adatainak megadása jelent. Ez az ár mindig változatlan, teljesen függetlenül attól, hogy az éppen megvásárolt holmi 49 centbe vagy 49 dollárba kerül-e épp. Ez a rejtett költség pedig komolyan tompítja a hagyományos pénzben meghirdetett árleszállítások hatékonyságát.

Hogy miért, illetve miként? Képzeljük csak el a következő példát: adott egy vállalat, amely mondjuk e-könyveket árul 0,99$-os darabáron. Vigye le az árakat 0,49$/darabra? Hagyományos megfontolás szerint igen – akkor, ha így ha legalább kétszerannyi vásárlót szerezhet, mint amennyi előtte volt. Vannak persze itt a valóságban még egyéb torzító tényezők is, mivel természetesen a szerzők is szeretnék, ha minél szélesebb körben vásárolnák a könyveiket, de egyben nyilván ők is szeretnének jól járni, stb. – de a jelen gondolatmenet érvényességén ezek érdemben nem változtatnak.

Képzeljük most el azt is, hogy ezt a fent vázolt “rejtett tranzakciós költséget” a vásárlók számszerűsítve 1$-nak feleltetik meg. Elég új vásárlót fog hát akkor bevonzani egy 1,99$-ról 1,49$-ra való névleges árleszállítás ahhoz, hogy megérje? Valószínűleg nem. Bitcoinos vásárlás esetén azonban, annak a nagyfokú hatékonysága miatt ilyen probléma nem áll fenn. Ha például egy okostelefonos tárcát használunk, úgy semmi egyebet nem kell tennünk, mint hogy beszkennelünk vele egy QR-kódot és rányomunk a “Küldés” gombra. Vannak még olyan böngésző-bővítmények is, amelyek révén közvetlenül a böngészőnkből fizethetünk bitcoinnal. És végül – de nem utolsósorban -, bitcoinos vásárlás esetén a magánszféránk is jobban megmarad. Ha pedig ezáltal sikerül a szóban forgó “rejtett tranzakciós díj” érzékelt értékét leszorítani mondjuk 0,20$-ra, akkor már az előbb említett árleszállítás is sokkal jobban néz ki, mivel így már az eredeti ár is csak 1,19$ lesz, a leszállított pedig 0,69$. Ez pedig már arányaiban is sokkal jobb, és kétségkívül éppen elég új vevőt fog vonzani ahhoz, hogy kompenzálja a darabonkénti 50%-os árbevétel-csökkenést. A példánkban említett e-könyvbolt számára tehát vitathatatlanul jó stratégia lenne a portékáik hagyományos pénz ellenében 0,99$, bitcoin ellenében pedig 0,49$ ellenében való értékesítése. Az ezen gondolatmenet mentén kialakított árleszállítások persze az esetek nagy részében nem lesznek ennyire drasztikusak, de egy 20-30%-os engedmény a bitcoinos vásárlásokra még mindenképp reális, és kellőképpen vonzó is lenne egyben.

Kulcsfontosságú tehát a “bitcoinnal olcsóbb” (“Cheaper in Bitcoin”) mozgalom sikere a Bitcoin egészének gazdasága szempontjából is. Ha az ember csak úgy találomra nézelődik a neten, akkor valóban csak nagyon kevés bitcoinos kereskedőbe botolhat annak ellenére is, hogy valójában azért már elég szép számmal akadnak ilyenek; elegen ahhoz, hogy egyre többen fedezzék már szinte kizárólag csak ilyenekből a legkülönfélébb létszükségleteiket. A bitcoin gazdaságának azonban kereskedők mellett szüksége van még értelemszerűen fogyasztókra is. Márpedig jelenleg a világ számos pontján – még az Egyesült Államokban is – kifejezetten nehéz bitcoinhoz jutni. Olyannyira, hogy rohamosan nő a személyes adásvétel keretében lebonyolított, egyéni bitcoin-vásárlás általános népszerűsége. A bitcoinos fizetés ellenében kínált olcsóbb árakkal pedig a kereskedők máris sokat tehetnek azért, hogy a bitcoin előnyei révén még több fogyasztót is csábítsanak a rendszerbe.

Forrás: Bitcoin Magazine

A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt áll, felhasználni csak forrásmegjelöléssel, és ide mutató linkkel szabad.