Bitcoin: a márkafellendítés leghatásosabb eszköze?
2013-11-28Szerző: Matt Clinch (@mattclinch81)
Lehet vitatkozni arról, hogy a bitcoin valódi alternatívája-e a dollárnak, vagy csak egy újabb pilótajáték, de azt senki nem tagadhatja, hogy rendkívül hatásosan irányítja rá a nyilvánosság figyelmét bármely márkanévre, amely elkezd foglalkozni vele.
Sir Richard Branson, a multimilliárdos vállalkozó például nemrég jelentette be a CNBC-n, hogy a kereskedelmi űrhajózási vállalkozása, a Virgin Galactic is rövidesen elfogad majd bitcoinos fizetést. Az ezt megerősítő személyes tweetje pillanatok alatt közel 500 retweetet kapott, az ugyanezt taglaló CNBC-s cikk pedig 4.000-nél is több Facebook-megosztást, amivel egyben a nap legolvasottabb cikkévé is vált.
A kriptopénz virális jellege azonban még mélyebb szinteken is megmutatkozik: nemrégiben például egy ciprusi egyetem, egy ‘fenntartható’ élelmiszerbolt, egy utazási iroda, egy delikátesz és egy gitárjavító vállalkozás is igen nagy nyilvánosságot kapott a neten pusztán amiatt, hogy a bitcoin-elfogadás mellett döntöttek. Közel 200 retweetet kapott az az egyszerű tweet is, amely egy kis, bitcoint szintén elfogadó Soho Village-béli (New York) üzletet mutatott.
A bitcoin egy “virtuális” (online) pénz, amellyel az ember fizethet termékekért és szolgáltatásokért. Különlegessége, hogy nincs központi bankja – ehelyett online, bonyolult számítási feladatok elvégzésével állíthatóak elő újabb bitcoin-egységek; ezt a folyamatot nevezzük bányászatnak.
Stephen Early, egy kis angliai pub-lánc igazgatója úgy nyilatkozott a CNBC-nek, hogy a bitcoin-elfogadás volt a legjobb “véletlen marketing-kampány”, amit valaha is meglépett: az öt vendéglátóipari egysége még júniusban kezdett elfogadni bitcoinos fizetést, mostanra pedig már megközelítőleg ezer fontnak megfelelő értékű plusz (bitcoinos) bevételt termelnek havonta.
Mint mondta, gyakran hívták meg a nyár folyamán tévéműsorokba és 30-40 újságíró is megkereste már a bitcoin-elfogadás kapcsán. Mindemellett pedig egyre többen jönnek a pubjaiba pusztán azért, mert örülnek neki, hogy ott is használhatják az új technológiát. Mint mondta, a bitcoin-elfogadás igen jól fellendít bármilyen vállalkozást.
Richard Branson is jól döntött; mint mondta, az árfolyam erősödésével – amely nemrég haladta meg a bitcoinonkénti 1.000$-os mérföldkövet – egyre több lesz a bitcoin-milliomos is, akik pedig nyilván szeretnék majd fel is használni a vagyonukat, és így a Virgin Galactic számára is potenciális új ügyfelek lehetnek.
Garrick Hileman, a Londoni Közgazdasági Iskola közgazdaság-történésze is megerősítette, hogy a bitcoin rohamléptékkel alakít ki világszerte egy teljesen új, gazdag vásárlóközönséget – az üzletek és vállalkozások pedig érthető módon igyekeznek is megmutatni magukat ennek az új, nagy vásárlóerejű közönségnek. Név szerint említette Richard Bransont is a rátermett, bitcoint is elfogadó, kockázatvállalásra kész vállalkozók egyikeként.
Valószínűsítette továbbá, hogy a jövőben egyre több – és főleg az igazán egyedi vagy drága, nemzetközileg is árusítható termékeket forgalmazó – high-tech vállalat csatlakozik majd a bitcoin-elfogadók egyre népesebb táborához. Mint mondta, Elon Musk fizetési rendszerekkel kapcsolatos vállalkozói kedvét ismerve nem lepné meg, ha például nemsokára már Tesla autókat is vehetnénk majd bitcoinért.
Christian Ward, a Stylus kutatóintézet média- és marketingszerkesztője viszont úgy véli, az árfolyam-spekuláció épp azt mutatja, hogy a bitcoin egyelőre nem tekinthető jól használható pénznek. Mert mint mondta, egyfelől jó ugyan azt látni, hogy egyre többen fogadnak el bitcoinos fizetést, mivel így egyre jobban ki is emelik a rendszert a befektetők és spekulánsok kezéből és egyre közelebb hozzák azt a valódi, hétköznapi felhasználókhoz – másfelől azonban igazán akkor teljesítheti csak be majd az ígéreteit, ha már tényleg elég sok hétköznapi felhasználó kereskedik vele.
Forrás: CNBC
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt áll, felhasználni csak forrásmegjelöléssel, és ide mutató linkkel szabad.