Bitcoin – ha eleged van már a hitelkártya-vállalatokból

2013-05-10

Szerző: Adam L. Penenberg

Hétről-hétre egymást érik a bitcoin-elfogadást bejelentő hírek és sajtónyilatkozatok éttermektől, bároktól, társkereső- és egyéb weboldalaktól, domain-regisztrálóktól és más szolgáltatóktól. Mindez engem leginkább az e-kereskedelem hajnalára emlékeztet, amikor nagy büszkén jelentették be egymás után egyre újabb vállalatok, hogy már nekik is van weboldaluk, a 90-es évek közepének tévé-bemondói pedig kétségbeesetten próbálták valahogy kiejteni az egyre gyakrabban eléjük kerülő duplavé-duplavé-duplavé-pont-akármiket.

Az árfolyam vad ingadozásai, a lopások veszélye, a vásárlási nehézségek és a még mindig csekély számú elfogadóhely, valamint a kétes alvilági piacok ellenére azonban mégis egyre többen tűzik ki a bitcoin zászlaját, a legkülönfélébb okok miatt. Míg egyesek az olcsó reklámlehetőséget ismerik fel a dologban (hogy mennyire naprakésznek és élvonalbelinek mutathatják így magukat), addig mások az új technológiák iránti valós és őszinte érdeklődésük nyomán kezdenek kísérletezni ezzel a teljesen virtuális kriptopénzzel.

Talán a legfontosabb szempont azonban mégiscsak az, hogy bitcoin-elfogadással az ember lényegében jól bemutathat az uzsorásokként viselkedő hitelkártya-vállalatoknak.

Köztudomású, hogy a fogyasztók gyűlölik a hitelkártya-vállalatokat. Egy felmérés tanúsága szerint mindenki más előtt ezek a legmegvetettebbek, és még a bankok, kábeltévé- és mobilszolgáltatók, valamint a biztosítók is csak a hitelkártya-szolgáltatók után következnek a fogyasztók által leginkább megvetett iparágak szégyensorában. Megerősíti ezt a tényállást a Consumer Reports is. De nem csak a fogyasztókról van szó. Alapvetően ugyanígy éreznek a kereskedők is.

Nem rajong a hitelkártya-vállalatokért – de annál inkább a bitcoinért – a bostoni székhelyű Foodler sem, melyen keresztül 48 állam összesen több, mint 12.000 étterméből rendelhet az ember harapnivalót. Ez talán az egyik legnagyobb ilyen jellegű, a rendeléseket általában egy órán belül kiszállító éttermeket összegyűjtő oldal. Christian Dumontet, a Foodler társalapítója beszélgetésünk során kellően világossá tette, miért is szeretné, ha a bitcoin valóban befutna, és végleg lemosná a térképről a hitelkártya-vállalatokat.

Ahogy ő fogalmazott, a Visa, a Mastercard, az American Express és a többiek egyszerűen “a haladás kerékkötői” az átlagosan 2%-os tranzakciós díjaikkal, amelyeket persze végül mindig a fogyasztó fizet meg, de Foodler is éppúgy megszenvedi; mivel ők 6%-ot számítanak fel az éttermeiknek, így végeredményben – az adókat és a borravalót is beszámítva – a Foodler nyereségének több, mint egyharmadát a hitelkártya-vállalatok nyelik le.

Az egyébként szoftveres háttérrel is rendelkező Dumontet – dolgozott a Ciscónál is – kísérletezik már egy ideje a bitcoinnal, és több ok miatt is megkedvelte a rendszert. Így például a tranzakciók véglegessége miatt: nincs chargeback (utólagos fizetésvisszafordítás), csalás vagy tranzakciós díjak. A bitcoinok majdnem úgy működnek, mint az ajándékkártyák, könnyen és gyorsan kezelhetőek. És persze minden bitcoin-tranzakció eggyel kevesebb hitelkártya-tranzakciót is jelent egyben, ami a Foodler nyereségességére is igen jó hatással… lehetne, ha több megrendelőjük használna bitcoint. Mert – legalábbis egyelőre – még csak kevesen élnek a lehetőséggel.

No és hogy mit gondol a szédületes árfolyam-ingadozásokról, a hat hét alatt előbb 250$-ra hasító, majd 50$-ra zúgó árakról? Mint mondja, ezzel egyszerűen nem foglalkozik, és csak akkor váltaná dollárra a bitcoinjait, ha tartósan ereszkedő trendbe menne át az árfolyam. Adott időközönként persze így is kénytelenek dollárra váltani a bitcoinjaikat annak érdekében, hogy fizethessenek az éttermeiknek; van, hogy naponta, míg másszor csak kétszer egy héten, de legalább egyszer egy héten mindenképp. Mindenesetre amióta bitcoint is elfogadnak, azóta az árfolyam is kellően stabil maradt a 120$-os árszint környékén.

Persze ha elég sokan kezdenek majd elfogadni bitcoint ahhoz, hogy ez már valóban komoly fenyegetést jelenthessen a hitelkártya-vállalatokra, akkor persze akcióba lendülnek majd a lobbicsoportok is a kormánynál egy mihamarabbi közbelépés kicsikarása érdekében. Az iparágnak megvannak a maga befolyásos barátai, így például Joe Biden, az USA alelnöke, a “nép gyermeke”, aki gyakran és szívesen büszkélkedik munkásosztálybeli gyökereivel – és aki azonban ehhez képest vígan megszavazott 2005-ben egy olyan törvényt, amely alaposan megnehezítette a fogyasztók számára a hitelkártya-számlákkal szembeni csődeljárásos védekezést, és akinek immár 20 éve az MBNA a legnagyobb adományozója. (Az MBNA egy delaware-i székhelyű pénzügyi szolgáltató, a Bank of America leányvállalata, amelynél nem mellesleg Biden fia is dolgozott… lobbistaként.

Dumontet szerint a legkézenfekvőbb célpontot a váltók jelentik az államnak, amennyiben az egy napon komolyan elhatározza magát a bitcoin szabályozására. Addig azonban, amíg ténylegesen felvirrad ez a nap, a Foodler továbbra is szorgosan promotálja a bitcoinos fizetést; elvégre minden egyes újabb tranzakció, amely náluk hagyja a nyereségük ama bizonyos 2%-át egy újabb, a hitelkártya-vállalatok felé mutatott egyujjas nemzetközi jelzés.

Minden kereskedőnek érdemes kiélveznie ezt a lehetőséget, amíg csak lehet.

Forrás: Pando Daily

A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt áll, felhasználni csak forrásmegjelöléssel, és ide mutató linkkel szabad.