Bitcoin: a játékgépek jövője

2012-02-29

Szerző: Yifu Guo

Idén február 28-án volt épp egy éve, hogy – közel hat évtizedes működést követően – bezárt New York City még megmaradt utolsó hagyományos játéktermeinek egyike, a Chinatown Fair. Azoknak, akiknek nem volt szerencséjük személyesen is felkeresni a helyet, elmondom, hogy teli volt joystickokkal, kormánykerekekkel, néha pedig még érintőképernyőkkel is felszerelt játékgépekkel. A közönség darwini elven szelektálta ki a legjobb játékokat: amelyikekkel senki vagy csak nagyon kevesen játszottak, azt rövid úton lecserélték, a népszerűbbekből pedig többet is beállítottak. Volt ott minden régi klasszikusoktól a legújabb és legfelkapottabb verekedős játékokig. A közönség is igen sokszínű volt, minden féle és fajta emberek megfordultak itt. Természetesen a szórakozásnak itt is ára volt: egy-egy játékalkalom egy-két negyed-, de némelyik gépnél akár egy teljes dollárba is kerülhetett. Gyanítom, egy egész vagyont verhettem el itt az évek során. Sőt, biztos vagyok benne, és egyáltalán nem bánom. Ez része volt a napi ritmusomnak: meló -> ebédszünet -> Chinatown -> kaja -> játék -> vissza a melóba.

De változnak az idők; a hagyományos játéktermek a múlt ködébe vesznek, és új intézmények lépnek a helyükre érdekes új és/vagy átdolgozott ötletekkel (lásd pl. Babycastles). A játéktermek színtere egyértelműen áthelyeződött a fizikai valóságból a mindenütt jelenlévő webre. Felületesen szemlélve a dolgot ez még fantasztikusan jónak is tűnik: gyakorlatilag bárhol lehet játszani, bőségesebb választékot nem is kívánhatna az ember, és ráadásul még ingyenes is a játék! A valóság azonban nem is nagyon állhatna távolabb az igazságtól. Mert mitől is ingyenes egy játék? A Bitcoint például a P2P-rendszer teszi decentralizálttá. Amíg azonban az ingyenes játéklehetőségeknek örülünk, addig túlságosan is könnyen siklunk el egyazon érme másik oldala, vagyis az ingyenesség oka felett.

A valóság pedig nem is túl szép, mivel semmi sem igazán ingyenes ezen a világon. Azokat a játékokat, amelyeket közvetlen fizetés nélkül is játszhatunk, is finanszírozzák valamiből – leggyakrabban hirdetésekből. A legtöbb játékportál arra az egyszerű alapelvre épül, hogy a feltöltött játékok forgalmat hoznak, a forgalom pedig a portálon elhelyezett hirdetésekkel reakcióba lépve bevételt termel. Ebben a felállásban pedig a legrosszabb az, hogy maguk a fejlesztők, akik éjt nappallá téve igyekeznek biztosítani a lehető legjobb játékélményt a látogatók számára, sok esetben egy fillért sem látnak a reklámbevételekből. Indíthatnának persze saját oldalt is, adományokból tartva fenn azt és fedezve a felmerülő költségeiket (számlák, napi betevő, stb.) – ez viszont már jóval kevésbé intuitív, mint a reklámbevételre épülő modell. Egy játékportál/több játékot összegyűjtő oldal pedig mindig sokkal nagyobb forgalmat fog vonzani, mint bármely _egy_ játék saját oldala, és így végeredményben a fejlesztők megint csak veszítenek.

No de mi lenne akkor, ha valaki beindítana egy olyan játékportált, ami a régi játéktermi modellre épül? Ahol az ember virtuális krediteket vásárolhat és azokat “bedobva” játszhat a különböző játékokkal? És ha elveszti az összes életét, újra találkozhat a régi, klasszikus visszaszámlálással, amely alatt “bedobhat” egy újabb kreditet a folytatáshoz, vagy elfogadhatja a vereséget. Jól hangzik, nemde? Sajnos azonban a jelenlegi fizetőrendszerek már itt és azonnal, csírájában elfojtják az álmokat és az izgatottságot, mivel a játékportálok látogatóinak általában igen jelentős hányadát adja a 18 év alatti korosztály, és ezeknek a játékosoknak még semmilyen eszközük nincs a fizetéshez – ellentétben a régi időkkel, amikor minden további nélkül bedobhattak ők is egy negyeddollárost egy játékgépbe. És persze nap mint nap hallhatunk hitelkártyás csalásokról, főleg a különböző játék- vagy alkalmazásbeli vásárlások esetében.

Nos, értelemszerűen itt jön be a képbe a Bitcoin, a maga alacsony díjaival és közvetlen, P2P-fizetésmódjával, mely által a játékosok nyugodtan fizethetnek egészen csekély összegeket is, és nem kell attól tartaniuk, hogy a pénzük legnagyobb részét a horribilis kezelési- és tranzakciós költségek emésztik majd el. Ezért határozták meg az Android és az iOS mobilalkamazás-piacain is 99 centben az egyes alkalmazások minimális árszintjét, mivel ezalatt már fenntarthatatlan lenne a rendszer. No de vissza az alapelképzeléshez: megfogott valakit? Megérne egy próbát egy ilyen vállalkozás?

Ennek fényében veszünk részt (mi, a BitSyncom) az idén március 4-étől 9-éig, San Franciscóban megrendezésre kerülő Játékfejlesztők Konferenciáján, ahol is beizzítjuk majd az indie (független) játékfejlesztők színterén már meglévő kapcsolatainkat a Bitcoin terjesztése és népszerűsítése érdekében – és persze találkozunk a környékbeli bitcoinosokkal is.

Forrás: BitSyncom

A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt áll, felhasználni csak forrásmegjelöléssel, és ide mutató linkkel szabad.