UpTweet: ismét összefut a bitcoin és a közösségi média
2013-01-07Szerző: Vitalik Buterin
Nyilatkozat: jelen cikk szerzője végzett némi copywriteri munkát is az UpTweetnek. Jelen cikk azonban nem áll semmiféle összefüggésben ezzel a ténnyel.
Nemrégiben, többhónapos fejlesztést követően jelentette be hivatalosan is az indulását az UpTweet közösségi oldal. Első pillantásra a Tweetforum nem tűnik többnek egy, a Reddithez hasonló általános közösségi hírtárgyaló oldalnál, ahol meghatározott kategóriák – és ezek mentén saját érdeklődésük – szerint posztolhatnak és olvashatnak különböző tartalmakat a felhasználók. A kategóriák skálája igen széles, hírektől sporton és technológián át egészségig megtalálható itt minden, valamint még egy “piactér” is várja az adni-venni vágyókat.
Az alapkoncepció azonban – és innen az UpTweet név is – lényegesen több ennél; az oldal ugyanis 100%-ban integrált a Twitterrel, olyannyira, hogy Twitter-fiók nélkül nem is lehet posztolni és kommentelni rajta – a megejtett posztok és kommentek pedig azonnal megosztásra kerülnek az ember Twitteres fiókja alatt is. Ha pedig valaki válaszol egy UpTweetes kommentre, akkor ezzel egyben az annak megfelelő tweetre is tweetel egy választ. Más szóval, az UpTweet minden diskurzusa folyamatos szinkronban áll a Twitterrel.
Az UpTweet legfőbb célja tehát a Twitter 140 karakteres korlátja és a hosszabb lélegzetű fórumok és blogposztok részletesebb eszmecseréi közti szakadék áthidalása. Így tehát aki csak címszavakban kíváncsi egy-egy téma fejleményeire, az átfuthatja a Twitter-feedet, akit pedig a részletek is érdekelnek, az elolvashatja a teljes diskurzust az UpTweeten.
Kiterjeszti azonban emellett az UpTweet a közösségi média és a bitcoin integrációjának lehetőségeit is: minden alkalommal ugyanis, amikor valaki retweeteli (vagy “uptweeteli” magán az UpTweeten, ami az oldal egy, a Reddit upvote-jaihoz hasonló, csak egyben automatikus retweettel is járó funkciója) egy posztodat, kapsz ezért egy szerény díjazást is az oldalon vezetett tárca-egyenlegedre. Ez jelenleg 0,0001 BTC-t jelent uptweetenként, de ennek az értéke a továbbiakban még felfelé és lefelé is módosulhat az UpTweet hirdetési bevételei további alakulásának függvényében.
Persze próbálkoztak már mások is a bitcoin és a közösségi média integrálásával, de egyelőre legalábbis vajmi kevés sikerrel. A 2011-ben indult Witcoin például arra adott lehetőséget a felhasználóinak, hogy önkéntes jelleggel honorálhassák (bitcoinban) az általuk erre érdemesnek tartott posztokat; az ötlet azonban nem nyerte el elég sokak tetszését, és így egy idő után maga a Witcoin is megszűnt. A bitcoinos, fizetős kérdés-válasz-oldal, a Rugatu még mindig (immár jónéhány hónapja) működik ugyan, de továbbra sem túl jelentős a felhasználótábora.
A FeedZeBirds konkrétan a Twitter-integrációra is tett már kísérletet, de a kezdeti lelkesedés ellenére ez a projekt is viszonylag hamar hamvába hullt. Újabban azonban mintha már kedvezőbb szelek fújnának. Úgy egy hónappal ezelőtt indult be például a Redditen a Bitcointip bot, melynek segítségével bármely felhasználó jutalmazhatja bármelyik másikat bitcoinnal; ez jelenleg is működik, és napi átlag 25$-os forgalmat bonyolítanak le rajta keresztül.
Felfogható tehát az UpTweet lényegében a Bitcoinbot egy amolyan kiegészítőjeként is: míg ugyanis a Bitcoinbot esetén az érdemi nyereség kizárólag azon áll vagy bukik, hogy kifog-e az ember egy-egy nagylelkűbb adakozót vagy sem, addig az UpTweet esetében a tömegek érdeklődésének felkeltése jelenti a siker kulcsát.
Eléggé eltérő a legtöbb másik bitcoinos szolgáltatástól az UpTweet növekedési stratégiája is. Míg ugyanis a legtöbb mai bitcoinos szolgáltató kifejezetten magára a bitcoinra összpontosít, és bitcoin ellenében kínál máshol általában hagyományos pénzekkel is elérhető szolgáltatásokat, addig az UpTweet inkább csak amolyan mellékszálként kezeli a bitcoin-integrációt és elsősorban a saját marketinges útjára összpontosít: nem csak hogy bőséggel találhatunk itt köznapi témákat is, mint például zene és szórakozás, de az UpTweet már a Times Square-ben is reklámozta magát.
Ha pedig az emberek egyszer már elkezdték használni az UpTweetet a Twitter-integrációja miatt, úgy onnantól – remélhetőleg – már a bitcoinnal is könnyebb lesz majd megismertetni őket. Brian Santos, az UpTweet alapítójának szavaival élve: “Úgy vonjuk be az embereket a bitcoin köreibe, hogy azt szinte észre sem veszik. És ennek egyébként is így kellene működnie. A bitcoin-központú oldalak már a múlté; valóban sikeressé csak akkor válhat a bitcoin, ha tényleg sikerül ‘mainstream’-mé válnia.”
Santos egyben adott nekünk egy interjút is, megosztva velünk az UpTweettel, valamint a bitcoin és a közösségi média világának jövőjével kapcsolatos gondolatait:
1.) Először is, lennél kedves bemutatkozni az olvasóinknak? Milyen a háttered, foglalkozol-e esetleg más bitcoinos projektekkel is?
Brian Santos vagyok, digitális művész, szoftverfejlesztő, projektmenedzser és marketing-elemző Florida napfényes államából. 10 éves korom óta foglalkozom számítógépekkel; már azelőtt kódoltam weboldalakat a WebTV Philips MAT-972-esemen, 28KB/s-es “villámgyors” betárcsázós modemen keresztül, hogy lett volna saját számítógépem. Mindig is érdekeltek a különböző közösségi megoldások, a GeoCities-től az IRC-ig. Sokat klánoztam is (StarCraft) és még a Battle.net egyik legnagyobb klánját is vittem egy ideig (Clan iM). Mindig is elbűvölt a technológia, több tucat számítógépem volt (amelyek egy jó részét magam állítottam össze), megtanultam egy sor programozási nyelvet és keretrendszert. A bitcoint 2011 elején fedeztem fel, és egyből rabul ejtett a “szabad pénz” eszméje. Ahogy egyre jobban elmélyedtem az UpTweet fejlesztésében és ezáltal a Bitcoin technológiájának a Twitter API I-gyel való integrálásában, úgy értékeltem egyre jobban a bitcoin lényegében végtelen lehetőségeit. Megtanultam továbbá azt is, hogy a szabadság nem egyenlő az ingyenességgel. A BTC a legátláthatóbb pénzügyi rendszer, ami valaha is létezett az emberiség történelmében. Az UpTweet mellett az enyém még a http://bitcoinpride.com oldal is (ahol mindenféle bitcoinos holmi kapható), és dolgozom még néhány további szupertitkos bitcoinos projekten is.
2.) Mi ihlette az UpTweetet?
Nagyjából 3 éve ismerkedtem meg a Twitterrel. Úgy hallottam róla először, mint egy forradalmian új rendszerről, ami rohamléptekkel hódítja meg a netet. Eleinte nem igazán értettem, mi a jó egy olyan szolgáltatásban, ami 140 karakterben limitálja az ember kommunikációs lehetőségeit; csak később, miután jobban megismerkedtem vele, kezdtem rádöbbenni, hogy miért is tervezték ilyenre a hálózatot. Akkoriban a Twitter még a fizetős SMS-szolgáltatások alternatívájaként pozícionálta magát, lehetőséget biztosítva a felhasználóinak az egymás közti közvetlen SMS-tweetelésre (egyes területeken akár vezetékes szolgáltatással is) úgy, hogy közben az univerzális szabványoknak is megfelel. Marketing-szempontból pedig szinte azonnal beleszerettem. Mivel semmilyen módon nem korlátozza, hogy ki mekkora rajongótábort gyűjthet mennyi idő alatt, és biztosítja a közvetlen kapcsolatot a tagok között, ezért abszolút tökéletes terep egy népszerűségi alapú blogrendszer számára. Egyre többet tanultam meg róla és az infrastruktúrájáról, és így egyre szembetűnőbbé váltak a hibái is, amelyektől viszont még szenvedett. Így érett meg bennem az a gondolat, hogy létre akarok hozni egy olyan rendszert, ami egyfelől felszámolja ugyan a Twitter összes korlátozását, viszont másfelől garantálja a töretlen és folyamatos Twitter-integrációt is, tovább fokozva így a felhasználói élményt.
3.) Milyen közönséget céloz meg az UpTweet? Hogy nézne ki az “ideális felhasználó”?
Az UpTweet egyszerűn mindenkire és bárkire irányul. Rendelkezik minden releváns kategóriával ahhoz, hogy a világ minden tájáról bárki megtalálhassa benne azt, ami őt érdekli, szórakozástól a legfrissebb hírekig minden területen. Abszolút dinamikus élményt szeretnénk biztosítani minden felhasználónk számára – vagyis garantálni, hogy mindenki csak az őt valóban érdeklő témákról kapjon értesítéseket. Szeretnénk biztosítani azt is, hogy a kategóriáink valóban jól célzottak és könnyen azonosíthatóak legyenek. Az UpTweet ideális felhasználója egy olyan blogger vagy riporter lenne, aki úgymond érdekes területen él, és sok sztorija van, amit megosztana a széles nyilvánossággal, csak épp a kapcsolatai vagy az anyagi erőforrásai nincsenek meg ehhez. Nekik segíthetne az UpTweet a leginkább az oldal; anyagiak terén az UpTweeteknek és Retweeteknek a Bitcoin sérthetetetlen, cenzúrázatlan és globális digitális pénzrendszerével való szoros integrálásával, kapcsolati téren pedig egyrészt a 80.000-nél is népesebb és egyre gyarapodó Twitteres követőbázisunkkal, másrészt pedig a megfelelő láthatóságot biztosító, a felhasználók fokozott bevonását célzó népszerűségi rendszerünkkel is. Mindenre kiterjedő szolgáltatást szeretnénk nyújtani, és ehhez a Twitter kiterjedt hálózata a legfőbb eszközünk.
4.) Hogyan hirdeted az UpTweetet? Konkrétan most milyen csoportokat célzol meg?
Az oldal indítása óta most kezdtük csak igazán beindítani a marketing-stratégiáinkat. Ahogy arra már az előző bekezdésben is utaltam, igyekszünk mindenkit és bárkit megszólítani. Egy olyan dinamikus közösséget szeretnénk kialakítani, amely folyamatosan újra- és újradefiniálja magát minden egyes posztjával. Számos különböző marketingeszközt és fizetett hirdetési lehetőséget fogunk igénybe venni. Elsődleges célunk a felhasználótábor kemény magjának kialakítása – és bízunk benne, hogy ezt legnagyobbrészt bitcoinosok fogják alkotni. Szeretnénk, ha lenne egy lelkes, értelmes és elhivatott egyénekből álló csoport, akik felügyelik az oldal általános forgalmát és segítenek biztosítani azt a presztízst és minőséget, amit eleve is megcéloztunk az UpTweettel – és akik ezért cserébe természetesen tisztes bitcoin-juttatásra is számíthatnak.
5.) A szolgáltatásotokat tehát integráltátok a Bitcoinnal is, és jelenleg 0,0001 BTC-t fizettek minden uptweetelt poszt után. Mi a marketingstratégiátok a bitcoin megismertetésére az olyan új UpTweet-felhasználókkal, akik még soha nem hallottak róla azelőtt?
A legtöbb felhasználónk valóban nem ismeri még a Bitcoint, és ez jó, mivel így valóban szerves módon, lépésről lépésre ismerkedhetnek meg vele ahelyett, hogy nyakon öntenék őket a Bitcoin irtózatos információáradatával. A stratégiánk a felhasználóbázisunk ill. az oldal szélesebb nyilvánosságának fokozatos kiművelését célozza meg, a már meglévő közösség támogatásával.
6.) Hogyan tervezitek megvédeni magatokat a csalóktól? Twitterbotok tízezres seregei keringenek a neten, és már a FeedZeBirds-nek is meg kellett küzdenie velük. Ti hogyan tervezitek elejét venni annak, hogy csalók szabadítsanak meg az összes pénzetektől?
Pillanatnyilag nem tárolunk bitcoint a szerveren. Minden felhasználói fiókot “függő egyenleggel” kezelünk, és minden egyes kifizetést manuálisan ellenőrzünk; csak a már ellenőrzött posztok után fizetjük ki a megérdemelt bitcoint a felhasználó online (onsite) tárcájába, ahonnan aztán már kedvük szerint vonhatják vissza azt a számukra leginkább megfelelő saját tárcájukba vagy másik szolgáltatóhoz. Így aki csalni próbál, annak egyszerűen nem fogunk fizetni. Akik pedig sokat posztolnak, azok egy idő után át lesznek állítva “automatikus ellenőrzésre”, és automatikusan kapják a bitcoinjaikat is a retweetjeik után.
7,) Meglátásod szerint tehát a Twitter egyre fontosabbá fog válni a közösségi média platformján? Miért – vagy ha nem, akkor miért nem?
Én természetesen úgy gondolom, hogy a Twitter a jövő. Hiszem, hogy mire eljutnak a tőzsdére lépésig, addigra már a Facebookot is lehagyva a világ első számú közösségi rendszerévé fognak előlépni. A Twitter rendkívüli kiterjedése és azonnalisága olyan erőt képvisel, amit nemigen lehet megállítani. Az UpTweet és más hasonló eszközök pedig csak még jobban be fogják betonozni, mivel egymás után töltik ki a Twitter azon réseit, amelyekkel a saját fejlesztőik egyszerűen nem foglalkoztak; ők inkább az infrastruktúrájukat és magát az alapplatformot fejlesztik, az összes többi ilyen mellékes pluszt pedig a hozzánk hasonló külső vállalkozókra hagyják. Meglátásom szerint egy fantasztikusan jó stratégia, amely által a Twitter (magplatformja) csak egyre relevánsabbá fog válni, ahogy egyre több külső vállalkozás épül fel az üzletmodelljükre.
8.) Mit gondolsz konkrétan a közösségi média és a mikrofizetések kombinálásáról? Milyen egyedi lehetőségek rejlenek ebben?
Meglátásom szerint a jutalmazás-alapú közösségi média jelenti az emberi interakció lenyűgöző fejlődésének következő, teljesen logikus állomását. Ez tényleg érdekes, gondolj csak bele. A modern kommunikáció első lépése mindig verbális, a második pedig majdnem mindig monetáris. Ha például meghívsz valakit ebédre, először mindig az jut eszedbe, hogy mi mindenről fogtok majd beszélgetni, aztán pedig az, hogy mennyibe fog kerülni ez a beszélgetés és hogyan fogsz fizetni érte. Ahogy az emberek egyre jobban megismerkednek az új technológiákkal, úgy várják el egyre inkább a megfelelő díjazást az idejükért – teljes joggal! Azt hiszem, eléggé meg is előztük a korunkat, de ezzel a kihívással mindenképp szívesen és nagy lelkesedéssel nézünk szembe.
9.) Milyen további trendeket látsz még meghatározónak a közösségi hálók fejlődése terén az elkövetkező évekre nézve? Hogyan illeszkedik az UpTweet ebbe a jövőbe?
Úgy gondolom, hogy az Arab Tavasz csak a kezdete volt egy jelenleg is világszerte zajló közösségi “ébredésnek”. Hiszem, hogy 10 év múlva egyetlen ma hatalmon lévő diktátor sem lesz már a helyén. Az emberek világszerte nekiveselkedtek, hogy visszaszerezzék az elrabolt szabadságukat, a Twitter és a Bitcoin pedig csak kettő az ehhez rendelkezésükre álló megannyi eszköz közül. Végképp ráunt már a világ a háborúkra, az éhínségre és az általános korrupcióra. A közösségi média nem egyszerűen csak megdönti a diktátorokat, hanem állandó felügyeleti lehetőséget biztosít az éppen hatalmon lévő kormányok felett is. Jól láthatjuk ezt Egyiptomban is: Mohamed Morsi egy tervezett, radikális dekrétumával lényegében diktátorrá emelte volna magát – a közvélemény azonban, teljes egészében a közösségi média útján, azonnal össztűz alá vette. Morsi nyomban meg is hátrált – meglátásom szerint részben azért is, mert tudatosulhatott benne, hogy az egész világ figyeli minden lépését. A Bitcoin is csak tovább fogja erősíteni ezt a hatást, mivel az sem ismer el maga felett egyetlen más urat sem a saját, csodálatos kódján kívül. Ez is egy újabb fegyver lesz az emberek elszánt korrupcióellenes, igazságvédő és életjobbító küzdelmének arzenáljában.
10.) Mivel búcsúznál az olvasóinktól?
Merjetek a megszokott kereteken kívül gondolkodni, teljesen más, új nézőpontokat keresni. TUDOM, hogy ez nagyon klisés, de aki komoly bitcoinosnak tartja magát, annak mégis érdemes így tennie. Úgy tűnik ugyanis, hogy a legtöbben még mindig egyszerűen csak már meglévő bitcoinosoknak szóló bitcoincentrikus oldalakat készítenek ahelyett, hogy érdemi, kreatív megoldásokkal bővítenék a protokollt, túllépve az unalomig ismert “itt fizethetsz”-jellegű beidegződésen. Szakítani kell azzal a sémával is, miszerint egy bitcoinos üzlet nevében mindenképp szerepelnie kell valamilyen formában magának a Bitcoin névnek vagy annak egy részének is; ez ugyanis nagyon rossz megközelítés, és éppen ez a leragadt, berögzült mentalitás fogja vissza a közösséget és magát a Bitcoint is a maga kis kényelmes, megszokott szegmense határain való túllépésben. Legyél bár küszködő fejlesztő, vállalkozó, vagy egyszerűen csak egy hardcore bitcoinos, mindenféleképp kötelességed olyan bitcoinos projektekkel bővítened a portfóliódat, amelyek hathatósan bővítik a már meglévő felhasználóbázist innovatív, az embereket valóban megragadó újításokkal, amelyek kíváncsivá és érdeklődővé teszik, nem pedig elriasztják őket. Közösségünk egyik talán legnagyobb átka a rendkívüli információdömping, így az egyik legfőbb prioritásunk is ennek az orvoslása kell, hogy legyen. Ha a bitcoint is “csak egy pénzzé” tesszük a sok közül, akkor jelentéktelenné fog válni. Ha viszont érdekessé és szórakoztatóvá tesszük, hogy az emberek politikától és ideológiától függetlenül is szívesen használják, AKKOR fogunk győzni. Ezt kell tehát megcéloznunk: egy igazi megoldásokat kínáló, a közönséget valóban ámulatba ejtő, apolitikus pénz létrehozását.
Forrás: Bitcoin Magazine
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt áll, felhasználni csak forrásmegjelöléssel, és ide mutató linkkel szabad.