Kétmillió dollárra pereli a TradeHill a Dwollát

2012-03-07

Szerző: Adrianne Jeffries

A vádak: zsarolás, szándékos megtévesztés, hazug hirdetés, szerződésszegés és más hasonlók. Az okozott kárt a TradeHill legalább kétmillió dollárra becsüli, de a végső összeg majd a tárgyalás folyamán alakul ki.

A San Francisco-i és chilei székhelyű TradeHill egykor a második legnagyobb Bitcoin-váltó volt, de a közelmúltban kénytelen volt bezárni. Akkor elsősorban a szabályozói környezet szigorodására hivatkoztak, most pedig már a Dwolla által okozott károkat (a TradeHillnek címzett kifizetések előbb megerősítését majd visszafordítását) is említik.

Pierre G. Basmaji, a TradeHill Santa Monica-i ügyvédjének elmondása szerint már nyolc-kilenc hónapja próbálják rendezni a helyzetet a Dwollával, de azok következetesen és mereven elzárkóznak mindennemű kommunikáció elől. Hogy miért teszik ezt, azt értelemszerűen Basmaji sem tudta, csak tippelt arra, hogy talán abban reménykedtek, hogy a TradeHill egyszer majd csak megunja a hiábavaló próbálkozást, behúzza a farkát és szép csendben elsomfordál.

A Dwolla közvetlenül nem válaszolt a témát feszegető megkeresésekre, csak egy közleményt adott ki egy idő után, melyben azt állítják, hogy kezdettől fogva nyilvánvalóvá tették a felhasználási feltételeikben, hogy a rendszerükben mindig számolni kell a visszatérítéssel. Ez azonban, amint arra több hozzászóló is rámutat, részben a TradeHill felhasználási feltételeinek egy korábbi példányára mutató linkre is hivatkozva, egyszerűen nem felel meg a valóságnak. A visszatérítésekre vonatkozó részt már csak utólag írták bele a szövegbe, miután először kipattant ez az ügy még tavaly nyáron.

Maga a Dwolla egy gyorsan fejlődő, alacsony díjakkal dolgozó e-fizetési szolgáltatás, ami épp az alacsony díjai miatt volt sokáig különösen népszerű a bitcoin-váltók és bitcoin-vásárlók körében (sokak szerint a Dwolla egyenesen a Bitcoinnak köszönhet nagyjából mindent), ám ez a kapcsolat immár jó ideje megromlott.

A TradeHill is rámutat, hogy a Dwolla eleinte azt állította, hogy a tranzakciók visszafordíthatatlanok, így minden kifizetés végleges (“mintha csak készpénz lenne”). A tranzakció-visszafordítás (“visszatérítés”) széles körben elterjedt gyakorlat a fizetésfeldolgozóknál és széles körű közutálatnak örvend a kereskedőknél, mivel a fizetésfeldolgozók ezzel hárítják át rájuk a csalásokból fakadó veszteségeiket.

Júliusban azonban a TradeHillnek feltűnt, hogy valami nem stimmel a tranzakciótörténetükben, ezért írtak egy programot annak az ellenőrzésére. Két heti megfigyelés után pedig egyértelműen ki is derült, hogy a Dwolla valóban előbb megerősít, aztán mégis visszavon egyes tranzakciókat: “folyamatban”-ról előbb “jóváírt”-ra, majd újra “folyamatban”-ra változtatta vissza azoknak az állapotát.

A csalás megszokott menete a következő: a csaló összekapcsolja a bankszámláját a Dwolla-fiókjával, elmegy a TradeHillhez, rendel mondjuk 100$-nyi bitcoint, majd a Dwollával fizet. A TradeHill látja, hogy a Dwolla jóváírta a 100$-t, így kiutalja a vásárlónak az ennek megfelelő mennyiségű bitcoint. Egyes esetekben azonban a TradeHill állítása szerint a Dwolla utóbb egyszerűen visszavonja az egyszer már jóváírt 100$-t, miután a bitcoinokat már elküldték, és így máris 100$ veszteséget szenvedtek el, a bitcoinokat pedig effektíve elajándékozták.

Jared Kenna, a TradeHill vezetője még annak idején, júliusban, nem feltételezett közvetlen rosszindulatot a Dwolla részéről; a problémát abban látta, hogy a Dwolla egyes ügyfelei visszaélnek a Dwolla rendszerével, és bízott benne, hogy a Dwolla meg fogja tenni a szükséges lépéseket a visszaélések ellehetetlenítése érdekében. Amikor azonban megpróbálták felvenni a kapcsolatot a Dwollával, máris merev elzárkózásba ütköztek.

A TradeHill július 26-án állt a nyilvánosság elé először az esettel a The Bitcoin Show műsorában, valamint írtak róla a blogjukban is. Ekkor még csak 37.000$-os kárról volt szó, valamint további potenciális 27.000$-osról, amit azonban sikerült kivédeniük (mármint a TradeHillnek) a saját módszereikkel.

Elmondásuk szerint a Dwolla erre úgy reagált, hogy módosított a weboldalán minden olyan kiírást, ami arra utalt, hogy az ügyfeleiknek nem kell visszatérítésektől tartaniuk, valamint módosították a felhasználási feltételeiket, hozzáírva a szöveghez azt, hogy: “Semmilyen virtuális pénz vagy virtuális termék vásárlását célzó tranzakció nem képezheti vita tárgyát. Ide tartoznak – egyebek mellett – a kreditek, letöltések, PDF-ek és mp3-ak is.”

A Dwolla azonban továbbra is mereven elzárkózott minden kommunikációtól, a vezetői következetesen kerülték a telefonhívásokat is. A TradeHill mindig csak ígéreteket kapott az érdeklődéseire, hogy majd vissza fogja hívni őket a Dwolla vezére vagy ügyvezetője, de persze egyik sem jelentkezett soha. Mailben pedig lényegében csak a Dwolla FAQ-jának egy másolatát küldték el nekik válaszként.

Mindent összevetve a Dwolla ekkor már 94.878,72$-nyi veszteséget okozott a TradeHillnek a visszatérítésekkel, valamint további 70.000$-t fagyasztottak be a számlájukon, mivel a Dwolla csalónak bélyegezte őket.

A veszteségek pedig egyre csak halmozódtak. A likviditási gondok miatt a TradeHill-nek le kellett mondania több értékes domainnévről, így például a bitcoin.com-ról, a bitcoin.co-ról és a bitcoin.co.nz-ről, amelyeket egymillió dollár ellenében értékesítettek.

A TradeHill tehát elsősorban amiatt hibáztatja a Dwollát, hogy az semmit nem tett annak érdekében, hogy az ügyfelei ne élhessenek vissza és ne követhessenek el csalásokat a rendszerével, hanem az ezekből származó saját veszteségeit egyszerűen áthárította a TradeHillre – összesen 45 alkalommal -, és még csak nem is értesítette a TradeHillt a visszatérítésekről.

A TradeHill ügyvédjének elmondása szerint a kétmilliós kárbecslésük kifejezetten “óvatos”. Ez ugyanis csak az az összeg, amit teljes bizonyossággal bizonyítani tudnak bíróság előtt is, de a végső összeg majd a tárgyalás során alakul ki.

A TradeHill hivatalos sajtóközleménye a perről itt olvasható.

Jared Kenna emellett azt is állítja – a Dwolla saját nyilvános közleményei alapján -, hogy egy időben a bitcoinnal kapcsolatos tranzakciók tették ki a Dwolla forgalmának egy igen tekintélyes hányadát; csak júniusban a TradeHill megközelítőleg egymillió dolláros forgalmat bonyolított le a Dwollán keresztül, az MtGox pedig közel hétszer ennyit, 6,8 millió dollárosat, összesen 16.640 tranzakcióval (ezzel szemben idén februárban már csak 2,5 millió dollárosat, összesen 9.948 tranzakcióval).

Június 17-én maga a Dwolla heti egymillió dolláros forgalomról beszélt, következésképp ekkor valóban a bitcoinnal kapcsolatos tranzakciók tették ki a forgalma legnagyobb részét (nem reagáltak az e tényállás részleteit firtató érdeklődésekre sem).

Brad McCarty a The Next Web-től júliusban úgy fogalmazott, hogy a Dwolla fellendülése legalábbis részben elválaszthatatlanul összefügg a Bitcoin fellendülésével illetve a Dwollának a bitcoin-váltókkal való együttműködésével.

Ehhez képest a Dwollának a jelek szerint igencsak elege van már a Bitcoinból. Ben Milne, a vállalat vezetője egy, a Silicon Praire News-ra írt vendégposztjában egyenesen arra panaszkodik, hogy nem telik el nap anélkül, hogy valaki ne hozná szóba vagy hogy ne kellene beszélnie róla. Idén januárban pedig a Dwolla egy képviselője már arról számolt be, hogy a bitcoinnal kapcsolatos tranzakciók már csak egy elenyészően csekély hányadát teszik ki a napi forgalmuknak. Milne is inkább magáról a Dwolláról beszélne, lévén azt is kellően forradalmi újításnak tekinti. A bitcoinnal kapcsolatos felhasználói visszaélésekről homályosan csak annyit mondott, hogy igen, tudnak azokról és igen, intézkedtek azok felől.

Két kisebb bitcoin-váltó, a Bitcoin7 és az ExchangeBitcoins.com is hátat fordított a Dwollának. Egy névtelenségben maradni kívánó kereskedő is szóvá tette, hogy a Dwolla biztonsági rendszere “lyukas”, így a felhasználók könnyen visszaélhetnek azzal. Elmondása szerint a Dwolla akár havi négy-öt alkalommal visszavon egyszer már jóváírt kifizetéseket mindenféle figyelmeztetés vagy értesítés nélkül. Csak egyetlen egy alkalommal térítették meg a kárt, de egyébként következetesen hárítják a felelősséget. Mivel a Dwolla rendszere hibás, a kereskedő kénytelen saját ellenőrzést alkalmazni, de havi egynéhány alkalommal még így is történnek visszaélések.

A legnagyobb bitcoin-váltó, az MtGox azonban továbbra is kitart. Mert bár ahogy Mark Karpeles, az MtGox társalapítója fogalmazott, nekik is okoztak károkat a Dwolla visszatérítései és az a mód, ahogyan ezeket végrehajtották (minden figyelmeztetés nélkül, váratlanul), de ezeknek az összege 5000$ alatt maradt, amit pedig ők még elfogadható hibahatárnak tekintenek. Mi több, elmondása szerint velük legalábbis mindig hajlandó volt kommunikálni a Dwolla és segíteni minden felmerülő probléma megoldásában, újabban pedig már áttekinthetőbben is kezelik a visszatérítéseket.

Ben Milne novemberi elmondása szerint a Dwolla jelenleg 30-50 millió dolláros tranzakcióforgalmat bonyolít le havonta, és nemrégiben jelentettek be egy rég várt új funkciót, jelesül a már beindított, de még le nem bonyolított tranzakciók megszakításának lehetőségét.

Forrás: BetaBeat

A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Ne add el! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt áll, felhasználni csak forrásmegjelöléssel, és ide mutató linkkel szabad.