Az e-kereskedelem főáramába kerülhet a Bitcoin

2014-03-30

e-kereskedelem

Az e-kereskedelem nagyjából a ’90-es évek végétől létezik, és szereplői jóformán azóta várnak az egészen kis összegű mikro-tranzakciók problémájának a megoldására. Mivel a mikro-utalások tranzakciós költségei túl magasak ahhoz, hogy bekerüljenek a mainstream kereskedelembe, így általában a 10 dolláros küszöb alatti vásárlási szándékok legnagyobb része elutasításra kerül. Az e-kereskedelem e problémájára megoldás lehet (és akár egészen rövid időn, 3 éven belül) a geekek világában már igen jól ismert találmány, a Bitcoin.

A különböző digitális termékek értékesítésével foglalkozó kereskedők célja, hogy termékeiket minél kisebb adagokban is értékesíthessék. Gondoljunk csak arra, hogy nem is olyan régen, még egy egész zenei albumot meg kellett vásárolnunk, míg napjainkban már akár csak egyetlen zeneszámot is vehetünk.  A programértékesítés is a havi előfizetés irányába halad.  A digitális termékek átlagára csökkenést mutat, míg a megvásárlásukkal járó tranzakciós költségek folyamatosan növekszenek. Például a hitelkártyás fizetések tranzakciós díja általában 2,5%, amihez hozzájön még egy fix díj, vásárlásonként 0,25 dollár. Egy 20 dolláros tranzakcióért 0,75 dollárt fizet a kereskedő, ami a vételárnak a 3,75 %-a. Egy hasonló, 1,99 dolláros tranzakciónál ugyanez a pénzügyi modell 0,30 dolláros költséggel jár, ami az eladási árnak a 15%-a. Applikációk értékesítése esetén mindez úgy zajlik, hogy a kereskedők minden egyes értékesített applikáció után 30%-ot adnak a Google-nek, az Apple-nek, vagy a Microsoft-nak, tekintet nélkül az eladási árra. Ahogy az üzleti ügyekben jártas ember, úgy ön is megértheti, miért van hát probléma a piacokon.

A Bitcoin a fizetéseknek egy olyan technológiai megoldása, ami sem szervezeti, sem vállalati tulajdonhoz nem köthető. Ezzel ellentétben a különböző hitelkártyákat pénzügyi szervezetek birtokolják, és még a PayPal-nak is van tulajdonosa az eBay személyében. A Bitcoinnal kapcsolatos egyik nagyszerű dolog, hogy mivel a világhálónak nincs tulajdonosa, így az ott zajlott kereskedésnek sincs különösebb kezelési költsége. Egészen pontosan, az ilyen típusú tranzakciók költsége 0,25% és 1,5 % között mozog, mindenféle járulékos fix költség nélkül. Tehát az ilyen típusú fizetések sokkal kedvezőbbek a kereskedők számára is. Mindezt mérlegelve, olyan neves kereskedések is, mint például az Overstock, a Tiger Direct, vagy a Zynga bejelentették a Bitcoin elfogadását. Mindez pedig a kezdete lehet egy idei „szökőárnak”, amikor is a kereskedők e-kereskedelmi infrastruktúrájukba integrálják a Bitcoint. Ahhoz azonban, hogy ez a piac működni tudjon, az is kell, hogy a fogyasztók belássák, előnyük származik a Bitcoinos fizetésekből. Meggyőződésem, hogy ahogy a kereskedők harcba szálltak mikro-utalásos ajánlataik igazáért, úgy fogják vásárlóikat ennek megoldásaként a Bitcoinos fizetések felé terelni.

A PayPal azért tudott felvirágozni, mert az emberek nem szívesen használták eBay-es online fizetéseknél a hitelkártyájukat. Véleményem szerint ennél egy sokkal szélesebb körű szükség fogja előmozdítani a Bitcoinos fizetések elterjedését.

És amit a kereskedők nyerhetnek a Bitcoinos fizetésssel? Az árrés. Például ha a Discover card-hoz hasonló módszerrel operálnának, és mondjuk a Bitcoinos fizetések alkalmával a vételár egy bizonyos részét visszatérítenék a vásárlóknak, akkor azzal bizonyosan arra ösztönöznék vevőiket, hogy a kriptopénzzel fizessenek. De akár olyan ajánlatokkal is ösztökélhetik Bitcoinos fizetésre a vevőket, amelyek nem feltétlen jelentenek plusz kiadást, például éves klubtagsággal akciós ajánlataikhoz. Így a kereskedők nemcsak az árrésen nyernének, de akár új vásárlókra is szert tehetnének, és esetleg egyéb szolgáltatást, terméket is értékesíthetnének.

Másrészről, azok a fogyasztók, akik a PayPal-t használják, néha talán impulzív módon vásárolnak. Ugyanez bitcoinos vásárlások esetén is igaz lehet. Gondoljon például az ajándékkuponokra. Ha egy vásárlónak ajándékkupon van a pénztárcájában, akkor vajon a kuponon lévő összeget ugyanazon a módon értékeli e, mint a pénztárcájában lévő vele megegyező készpénzt? Valószínűleg nem. Legalábbis abból az aspektusból nem, hogy az utóbbi, valami olyan, amiért megdolgozott.

A Bitcoinnak minden esélye megvan arra, hogy az elmúlt 15 év legjelentősebb pénzügyi innovációja legyen. Bizonyosan még számos olyan pénzügyi probléma felmerül a jövőben, amire majd a Bitcoin lesz a megoldás. Szóval tartsa szemét a kriptopénzen a 2014-es évben!

Szerző: Craig Vodnik

Forrás: BestTechie