20 éven belül a Bitcoin hétköznapi dologgá válhat

2014-03-27

circle-logo1

A Circle.com alapítója, Jeremy Allaire, Bitcoinnal kapcsolatos víziójáról vall

Húsz éven belül a Bitcoinnal való fizetés egy olyan mindennapos dologgá válhat, mint most az e-mail vagy SMS küldés, véli az új startup cég vezérigazgatója Jeremy Allaire. Vállalatának célja, hogy a mostanában sokat vitatott kriptopénzt a mainstream fizetőeszközök áramába juttassa.

Allaire a Bitcoinnal kapcsolatos terveinek ismertetése során kitér arra is, hogy a bostoni székhelyű cégébe a napokban 17 millió dollárnyi (10 millió angol font) másodlagos befektetési tőkét invesztált. A vállalkozás, több fiatal céggel egyetemben reméli, hogy új hitelességet adhat a kriptopénznek.

A Bitcoinnal kapcsolatos terveinek támogatói között megtalálható a nemzetközi elektronikus fizetési rendszer, a SWIFT egykori vezérigazgatója, Leonard Schrank, és a kockázati tőkebefektető Jim Breyer is, aki a Facebook egyik első befektetője volt, és aki a tavalyi év októberében, a Circle.com-ba invesztált 9 millió dollárból is szerepet vállalt.

A Bitcoin továbbra is küzd a minél szélesebb körben történő elfogadásáért, különösen a tavalyi év folyamán vele kapcsolatban napvilágot látott számos negatív hír után. A legjelentősebb ezek közül talán a japán Bitcoin tőzsdének, az Mt.Gox-nak az összeomlása volt. Ismeretes, hogy a tokiói székhelyű Bitcoin tőzsde fizetésképtelenséget jelentett, miután szárnyra kelt a hír, hogy lekötéseit (nagyjából 400 millió dollárt) ismeretlen hekkerek ellopták.

Jóllehet a szilikon völgyi vállalkozók úgy beszélnek a kriptopénzről, mint a közösségi médiák óta létező legjelentősebb webes fejlesztésről, mégis a vezető elemzők és befektetők szkeptikusak a Bitcoinnal kapcsolatban.

Jeremy Allaire (42 éves), a Brightcove videó platform megálmodója és megalkotója, úgy gondolja, hogy a Bitcoin jelenleg még gyerekcipőben jár, de nem kell több hozzá, mint két évtized, és a kriptopénz is egy mindennapos dologgá válik majd, ahogy az internet 1994-es megjelenése óta az email és SMS küldés is már annak számít napjainkban.

„Jelenleg a Bitcoin Netscape előtti korszakát éljük” mondta Allaire a The Telegraph-nak. „Emlékszik még a világháló kezdeteire? Őrjítően lassú volt, de látták benne a potenciált. Akárcsak az email vagy SMS küldés lehetőségét, egy napon a Bitcoint is elkezdik majd használni a tömegek, és gyorsaságát, kényelmességét megtapasztalva a használata iránti igény is növekedni fog.”

Allaire optimizmusa ellentétben áll számos intézményi vezető véleményével, Warren Buffett például „átverésnek” nevezi a kriptopénzt, és a befektetőknek tanácsolja, hogy tartsák magukat távol a digitális valutától, aminek szerinte nincs valódi, belső értéke. Ez utóbbi kritikát a Goldman Sachs is megismételte egy, a napokban kiadott jegyzetében, mondván, hogy a kriptopénz értéke túl változékony ahhoz, hogy használható legyen.

„Mint egyfajta értékőrző, olyan nehézségekkel áll szemben, amelyek nagyfokú akadályt jelentenek cserekereskedelmi eszközzé válásában” írta a Goldman jegyzetében.

A Bitcoin értéke gyakran ingadozik, tavaly év decemberében elérte az 1200 dolláros érménkénti csúcsot is, jelenleg (a CoinDesk Bitcoin árindexének hétfői adatai alapján) egy érme 581,46 dollárt ér.

Annak ellenére, hogy a Bitcoinnak minden kétséget kizáróan még számos akadályon kell átküzdenie magát ahhoz, hogy széles körben elfogadottá váljon, Allaire továbbra is optimista. Véleménye szerint anno az olyan, most már mindennaposnak számító fejlesztéseket, mint például a mobiltelefonok, vagy online vásárlási lehetőségek, is hasonló kezdeti szkepticizmussal kezelték, hogy aztán örömódákat zenghessenek alapvető hasznosságukról.

Allaire jóslata szerint a Bitcoin piacának növekedésére akkor van esély, ha az iparág alkalmazkodik az elfogadott szabályozásokhoz, illetve a közvetlen (person-to-person) fizetések egyre növekvő és sürgető igényéhez.

Allaire cége, a Circle, a napokban (március 25.) beindított egy Bitcoin platformot, ami egyelőre csak pár száz előre kiválasztott befektető számára elérhető, de az alapító fogadna rá, hogy végül a kereskedők a Bitcoint fogják választani, mivel ez egy olcsóbb, gyorsabb, és biztonságosabb módja a fizetéseknek.

„Hisszük, hogy ahogyan 1980 körül a kereskedők többsége időt és költséget spórolva inkább a hitelkártyás fizetést választotta a kézpénzes helyett, úgy most a lehetőségek közül inkább a Bitcoinos fizetést fogják választani” tette hozzá, utalva egy világra, ahol a jelenlegi banki adók sújtotta rendszert egy alacsony tranzakciós költséggel járó Bitcoin rendszer fogja felváltani.

A Circle célcsoportja egyrészt az a fiatal Z generáció, amelyik bizalmatlan a bankokkal szemben és otthonosan mozog az okostelefonos fizetések világában, másrészt a Földnek az a 2,5 milliárd lakója, amelyik rendelkezik mobiltelefonnal, de bakszámlával már nem.

A Circle legutóbbi, alaptőke növeléséről szóló hír egy nappal azután látott napvilágot, hogy az amerikai adóhatóság bejelentette (március 25-én) a Bitcoint adóköteles vagyontárgynak minősíti. Az adóhatóság döntését üdvözli Allaire, szerinte ez csak a Bitcoin hitelességét erősíti.

Az amerikai adóhatóság (IRS) útmutatója az angol Adó és Vámhivatal (HM Revenue and Customs) kriptopénzekről szóló, ebben a hónapban korábban közreadott közleményét követően jelent meg. Az angol Adó és Vámhivatal a Bitcoint valutának tekinti, és nem sújtja forgalmi adóval.

Bár a Bitcoin már így is számos akadályon átküzdötte magát, a támogatók, közöttük Allaire is, hiszik, hogy mindezek a nehézségek végeredményben az iparág megerősítését szolgálják, kiejtve a gyenge játékosokat, és a fejlesztésekbe integrálva az elfogadott szabályozásokat.

„A vicc az, hogy a fizetőeszköz, ami gyakorlatilag a globális gazdasági válságra volt egy válaszreakció, megköveteli majd a központi bankok széles körű nemzetközi szabályozásait” – mondja Allaire.

Allaire, aki a 14 éves fiának a házkörüli munkák elvégzéséért Bitcoinnal fizet, elismeri, hogy létezik számos olyan Bitcoin szószóló és spekuláns, akik „nyíltan utálják” az olyan fehér kalapos játékosokat, (mint például a Circle is) akik a főáramba próbálják juttatni a kriptopénzt.

Akárhogy is legyen, véleménye szerint a Circle ambíciója nagyjából ahhoz hasonlítható, amit az Apple is véghezvitt az MP3 zenei fájl formátummal. Tudniillik a kezdetekben az csak egy módszer volt az illegális zeneletöltésre, majd az iPod közvetítésével végül az összes mainstream felhasználó ezt alkalmazta. A Circle célja, hogy valami hasonlót vigyen véghez a Bitcoinnal.

Allaire szerint a Bitcoin ez idáig három fejlődési szakaszon ment át. Az első fázis nagyjából öt évvel ezelőtt kezdődött, amikor is néhány megszállott geek lelkesen bányászta az érméket alagsoraikban, garázsaikiban.

A második fázis kezdete nagyjából másfél évvel ezelőttre tehető, amikor megjelentek a szabályozatlan offshore váltók és tőzsdék, ahol Bitcoint adtak-vettek. Nagyjából ekkora datálható az a jelenség is, hogy a vásárlóknak komplex programokat kellett telepíteniük a számítógépeikre, hogy így tárolják az érméiket tartalmazó és viszonylag könnyen támadható digitális pénztárcáikat.

A harmadik fázist akkortól számoljuk, amikor az e-kereskedelmi platformokon (mint például a Coinbase, ami azokhoz szól, akik befektetési szándékkal akarnak Bitcoint vásárolni) is feltűnt a kriptopénz. Allaire véleménye szerint a jelenleg nagyjából 2 millióra becsült Bitcoin tulajdonosok 90%-ának elsősorban spekulatív befektetési szándéka van.

„A negyedik fázis pedig most van, amikor is próbáljuk a fogyasztói főáramba vonni a kriptopénzt, és megszokott, ismert dologgá tenni” – ez a folyamat Allaire szerint nagyjából két évtizedet, vagy annál többet fog igénybe venni.

„Most még nagyon az elején vagyunk, nem vitás”- mondta. „Jelenleg talán 10000 és 20000 között mozog azon kereskedések száma, akik már elfogadnak Bitcoinos fizetéseket. Nagyjából hasonló volt az arány 1994-ben, azoknál a kereskedéseknél, amelyeknek ekkor már volt weblapjuk. Nagyjából ugyanannál a fázisnál tartunk most, ugyanazokkal a potenciálokkal.”

Szerző: Peter Foster

Forrás: The Telegraph